Mállott pompa - fotókiállítás

Május 19-én újabb fotókiállítás nyílt a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Sociollogicum épületének halljában Szalai Luca képeiből, aki a Budapesti Corvinus Egyetem szociológia és a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem kulturális antropológia szakán végzett. A "Mállott pompa" című válogatás 2014-2017 között készült  kolozsvári fotóiból állt össze. 


"Kolozsvári   emlékképeim   gyermekkoromból   a   Funar-korszak   díszletei   között játszódnak. Akkoriban a Bolyai Egyetem Farkas utcai épülete mellett sétálgatva egy különleges "valami dolgom egyszer lesz még itt"- érzés fogott el, és valóban lett.Évekkel   később   egyetemistaként   visszatérve   a   régi   emlékek   mellé  új   történetek sokasága   gyűlt,   ezek   töredékének   őrzik   halvány   lenyomatát   a   "Mállott   pompa"kiállítás képei. A   kolozsvári   tanórák   jó   ürügyül   szolgáltak   arra,   hogy   Budapestről   Kolozsvárra utazzak. Később már ürügy sem kellett, egyre gyakrabban ültem a vonaton, buszon,autóban, ismerőssel, ismeretlennel, hogy újra ott lehessek. És egyre több ismerősarc, bámulni való terasz és erkély, valami elgörbült idősíkon eltöltött órák és napok,barátok vártak, és már nem csak Kolozsváron. Budapestre visszamenni pedig egyre kevésbé   akaródzott.   Pár   hónap   után   Kolozsvárra   már   nem   vittem   magammal fényképezőgépet, nem  akartam magam turistának érezni.  Otthon voltam.  Viszont tisztán emlékszem a pillanatra, mikor Budapestre visszaérve először éreztem magam turistának a saját szülővárosomban. Valami elkezdődött. Nem sok idő telt el, már Erdélyben laktam és dolgoztam. És azóta is.Persze sok élményről nem lehet fényképet készíteni, de talán nem is lenne művészi értékük. A nyolcvan év körüli úrról a Házsongárdi temetőben, aki miután megszólított,hogy miért lát órák óta a sírok mellett olvasgatni, örömében, hogy egy pesti lány Kolozsvárra jött tanulni, egy Reményik-verset szavalt nekem. Vagy a Széchenyi téri piac tejcsarnokában az eladónőről, akitől húsz deka telemeát akartam vásárolni, és miután mérlegre tette az árut, megkérdezte: „negyvenöt lett, maradhat?”
Maradhat. Fényképeken vagy a fejemben, de maradjon."
Szalai Luca 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése