A vizuális
szociológia a társadalmi élet
vizuális dimenzióival foglalkozik. Magába foglalja (legalábbis elméletileg) a
társadalmi élettel kapcsolatos vizuális jellegű anyagok összes létező formájának
vizsgálatát.
A gyakorlatban legalább
három különböző értelmezése létezik:
1. Adatgyűjtés kamerák vagy egyéb vizuális
felvevőeszközök segítségével
Ebben az
értelemben a kamera egy diktafonnal hasonlatos. A videokamerák így kiváló
adatgyűjtő eszközökké válnak, társadalmi kísérletek, csoport-interakciók,
etnográfiák, résztvevő-megfigyelő és hasonló kutató tevékenységek esetében. A
diktafon pl. olyan elemeket is felvesz egy kutatás során, amelyek a
legalaposabb kutató jegyzetei közt sem szerepelnek, hangszín, levegővétel,
beszédritmus, artikuláció, stb. Ezek olyan részletek, amelyek egy interjú
átírásakor elvesznek és az értelmezésben félreérthetővé tehetik a tartalmat,
hiszen az írott szó önmagában, egyes esetekben, kevés lehet. Egy új
információcsatorna megnyitása – az auditív mellett a vizuálisé – olyan új
értelmezési dimenziókat tár fel melyek segítik és lehetővé teszik a mélyebb megértést.
Pl. felemelt szemöldök, kézmozdulatok, szemek pillantása teljesen új
kontextusba helyezhetik az elmondottakat, iróniára, szarkazmusra,
ellentmondásra, stb. világíthatnak rá.
A vizuális felvétel ugyanakkor lehetővé teszi az adatok sajátos kezelését. Természettudósok régóta alkalmazzák ezt a módszert, hisz ennek segítségével gyorsítani, lassítani, ismételni, megállítani, ráközelíteni lehet olyan dolgokra melyek lényegesek és fontosak. Hasonlóképpen a társadalomtudományok esetében is, a vizuális felvétellel kiragadhatunk olyan jelenségeket a társadalmi környezetből, melyek sajátos vagy ritka élethelyzetekben jönnek létre és így ezek közvetlen megfigyelése és megértése nehézkes vagy lehetetlen. Felvétel segítségével viszont ezek tárolhatóak és újra elemezhetőek. De ami az egyik legfontosabb, hogy ezek segítségével a szociológusok összehasonlító elemzést végezhetnek, értelmet adva így bizonyos jelenségeknek, hiszen így jól látható különbségek, hasonlóságok, eltérések merülhetnek fel. Ezenkívül a kutatók oda is helyezhetnek felvevőeszközöket ahová különböző okok miatt nem ajánlatos a kutató személyes jelenléte: pl. veszélyes környezetben, vagy ahol nemkívánatos személyként tekintenek rá, vagy egyszerűen csak ki akarják zárni a "megfigyelő" hatását adott környezetből, pl. ha iskolában a gyerekek viselkedését tanulmányozzák.
Az adatgyűjtés egy másik sajátos módja a fotó-stimulációs módszer. Egy olyan módszertani eszközről van szó ahol a kutató fotó vagy videóanyag segítségével próbál az alanyokból valamilyen specifikus jellegű információt felszínre juttatni. Ezek az vizuális anyagok lehetnek az alany tulajdonában, családi fotók vagy videók esetében, de archívumokból, újságokból, Tv-ből vagy bárhonnan származhatnak amennyiben a célt szolgálják. A módszer jellemzője, hogy az alanyt ezzel egy időben ugyancsak rögzítik fotó- vagy filmanyagra, miközben reagál az előtte bemutatott/megmutatott vizuális anyagra. Ebben az értelemben tehát a vizuális szociológia lényege az adatgyűjtés és elemzés.
2. Kultúrák által termelt vizuális adatok
tanulmányozása
A vizuális
szociológia arra is törekszik, hogy olyan vizuális adatokat tanulmányozzon
melyek részei az egyes kultúráknak. Művészet, fotográfia, film, videó,
betűtípusok, reklámok, számítógépes ikonok, tájak, építészeti stílusok, gépek,
divat, smink, hajstílus, arckifejezések, tetoválások, stb. mind részei annak a
komplex vizuális kommunikációs rendszernek mely összeköti a társdalom tagjait
és melyeken keresztül sajátos kommunikáció zajlik. Ezeknek a vizuális elemeknek
a használata és értelmezése egy bizonyos szimbolikus kódrendszeren keresztül
történik mely sajátos az adott társadalmi csoportra nézve és melyek ugyanakkor
kontextustól függően többféleképpen értelmezhetőek. Elemezhetőek irodalmi
kritika szempontjából, de akár tartalomelemzés, szemiotika, dekonstruktivizmus
vagy épp néprajzi elemzésen keresztül is.
A vizuális szociológusok ezeket az elemeket felsorakoztathatják, embereket kérdezhetnek meg vagy tanulmányozhatják használatukat az egyes társadalmi kontextusokban melyekben kitermelődnek és fogyasztódnak. Így tehát a vizuális szociológia egy új értelmet nyer mint a társadalom vizuális termékeinek az elemzése - azok előfordulása, jelentése, stb.
3. Kommunikáció a szavakon túl, képekkel és vizuális
médián keresztül
Egy harmadik
dimenziója a vizuális szociológiának a vizuális média használata szociológiai
jellegű tartalmak közlésére szak- ill. közhallgatóság számára és magának a
vizuális médiának a használata szociológiai kutatásokban.
Ebben a
kontextusban a vizuális szociológia Edward Tufte munkásságára alapszik,
pontosabban az "Envisioning Information" és a "The Visual
Display of Quantitative Information" könyveire melyek a kvantitatív
információközlést tárgyalják. Robert Flaherty, Konrad Lorenz, Margaret Mead,
Gregory Bateson és Frederick Wiseman munkásságában tetten érhető a vizuális
szociológia bemutató/dokumentarista jellege. A szakág ugyanakkor folyamatosan
új kihívásokkal néz szembe mint pl. az adat alapú számítógépes grafikák melyek
a társadalmi hálózat, tőke akkumuláció, munkaerő-áramlás, gyakorlat, elmélet,
stb. közti viszonyokat vizsgálnak és egyre inkább teret hódítanak.
Forrás: http://www.visualsociology.org.uk/
Fordította: Burista Lóránd
Forrás: http://www.visualsociology.org.uk/
Fordította: Burista Lóránd
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése