Három fiatalember áll a járdán San Franciscóban. Egymástól egyenlő
távolságra állva még az árnyékaik sem érintik egymást. Okostelefonjaikba
merülve teljesen figyelmen kívül hagynak bármit, ami körülöttük történik.
Fejeiket előre döntve klikkelgetnek, kettejüket pedig napszemüvegeik és
fülhallgatóik még jobban elszigetelik a körülöttük levő világtól. Hátuk mögött
színes muralista falfestmény, talán a spanyol uralom alatti San Franciscó-i
dombokat ábrázolja. Észre sem veszik a nőt a dombok alatt, aki épp rájuk néz miközben
vizet merít a folyóból, talán egy olyan jövőről ábrándozva, amely kevésbé
hasonlít saját világához.
Kristin Miller: Waiting for the Facebook Bus, 24th and Valencia. Forrás: http://www.racheltanurmemorialprize.org |
Ezek a Facebooknál dolgozó alkalmazottak a 24-es és
Valencia utcák kereszteződésénél azt az ingyenes buszjáratot várják, amely a
The Mission nevű városrészből az óriáscég Silicon-Valey-beli székhelyére viszi
őket. Hasonló fiatal „digitális alkotókat”
(digital creatives) már a 90-es évek végétől vonz San Francisco, 2006-tól pedig
ez felgyorsult az úgynevezett Google Buszoknak köszönhetően, melyek összekötik
a kívánatos tengerparti lakóövezeteket az Apple, Facebook, Yahoo! stb. szuburbán területeken
működő székhelyeivel. Mára már e privát
buszok több tízezer hasonló alkalmazottat szállítanak, elszívva az utasokat a
helyi szállítócégektől, ezzel tömeges felháborodást kiváltva.
A változás, amelyet a bevándorlóknak ez az új hulláma
hozott, sehol sem annyira nyomasztó, mint ezen a környéken, ahol korábban
alacsony bérű negyedek voltak, melyek elérhető letelepedési lehetőséget
biztosítottak a San Franciscóba érkező ír, német, lengyel, majd az 1940-es
évektől kezdve mexikói és közép-amerikai bevándorló közösségeknek. Évtizedeken
keresztül ez volt a város jellegzetes latin negyede, utcáinak falai tele
muralista festményekkel, mint amelyet a képen látható fiatalok épp nem vesznek
észre. Mindez párhuzamosan összefonódott a város tágabb részével, hogy valami
egyedit és a városra jellemzőt hozzon létre. Természetesen vitatható, hogy az
urbánus területek folyamatosan alakuló és változó negyedek, hogy a „techik”
(techies) is csak egy újabb bevándorló hullámot képeznek, akik kihasználják a
város ezen negyedeit a maguk módján – viszont a digitális izolációja a Facebook
alkalmazottaknak, akik a saját külön buszaikra várnak, egy másik történetet
képeznek. Azok a helybéli lakosok akik kénytelenek elköltözni ezekből a
negyedekből általában több generációs családok, kis cégtulajdonosok, tanárok,
művészek, aktivisták, színészek és a szolgáltatói szféra alkalmazottai, akik
nem tudják tartani a lépést a növekvő bérekkel és lakás-átalakításokkal. Ugyanakkor
ők azok, akik valamilyen színes bőrű közösség tagjai is. A legfrissebb érkezők
demográfiai adatai szerint: 64%-ban fehérek és 74%-ban férfiak, jellemzően
fiatalok, egyedülállóak és extravagánsnak mondható jövedelemmel rendelkeznek,
ami azt jelenti, hogy 2012-es adatok szerint az éves átlag bére egy hasonló
alkalmazottnak 94.000 dollár volt.
A fiatal „techi” alkalmazottak viszont nem csak
demográfiai értelemben különböznek a helybéli közösségektől, hanem drámaian
különbözik a viszonyuk is magával a hellyel. Nekik ahogy Zygmunt Bauman hívja „cseppfolyós
modernitásként” (liquid modernity), San Francisco csak egy újabb csomópont az IT-világ
globális hálózatában. Ma San Francisco, holnap talán New York lesz a következő
állomás, ahol lakni és dolgozni fognak, esetleg Tokió vagy Stockholm. Annak
érdekében, hogy képesek legyenek tartani a lépést ezzel a hihetetlenül dinamikus
és változó életmóddal, bizonyos szinten el kell szakadniuk a hely
partikularitásaitól. A helyi kultúra így valami olyanná válik számukra, amit
alig, ha egyáltalán fogyasztanak és így könnyedén figyelmen kívül hagynak. A
modern élet folyékonyságának kontinuitása tovább ömlik a három fiatalember
képernyőjén keresztül, amint azok megszállottan elvesznek kütyüjeikben. Jól
látható, hogy számukra a kapcsolattartás fontosabb távoli emberekkel, mint a
saját munkatársaikkal, akik alig pár lépésre állnak, a privát buszok jellegéből
adódóan pedig tovább él az „egyedül-együtt” létnek az illúziója. Hogy Sherry
Turkle-t idézzük, a buszok lehetővé teszik, hogy „letárcsázzák az emberi
kontaktust, hogy titrálják annak jellegét és terjedelmét.” Ahhoz, hogy a tech
ipar és alkalmazottai elkezdjék használni a közszállítást, előbb a helyi „köz”
és közösség tagjaivá kellene válniuk.
A Rachel Tanur emlékdíjat az amerikai Social Science Research Council írja ki
kétévente. Célja
olyan egyetemisták támogatása, akik a társadalmi jelenségek
vizsgálatában vizuális elemzést is alkalmaznak. A pályázatra egy fotóval és egy
ahhoz kapcsolódó
rövid esszével lehet. E mellett a pályázónak választania kell
egy Rachel Tanur
által készített fényképét, amely valamilyen mértékben
kapcsolódik a saját
fotóhoz, és ehhez is kell írnia egy esszét.
Guetemalaiak
autóbuszra várva - kommentár Rachel Tanur egy fényképéhez
Rachel Tanur fotója egy teljesen más társadalmi kapcsolatrendszert illusztrál, mint amelyet a Facebook buszra váró Szilícium-völgyben dolgozó fiatalok esetében láttunk, amint tudatosan egymástól távol állva bámulják kütyüjeiket. Itt hiányoznak azok a tárgyak, melyek az Egyesült Államokban hétköznapinak számítanak: olvasnivalók, napszemüvegek, drága adattározók és kütyük, melyekkel a buszra várók mintegy eltávolodnak egymástól.
Rachel Tanur fotója egy teljesen más társadalmi kapcsolatrendszert illusztrál, mint amelyet a Facebook buszra váró Szilícium-völgyben dolgozó fiatalok esetében láttunk, amint tudatosan egymástól távol állva bámulják kütyüjeiket. Itt hiányoznak azok a tárgyak, melyek az Egyesült Államokban hétköznapinak számítanak: olvasnivalók, napszemüvegek, drága adattározók és kütyük, melyekkel a buszra várók mintegy eltávolodnak egymástól.
Henri Lefebvre szerint ember és tér viszonyának jellegét meghatározza a
társadalmi viszonyrendszerek jellege. Ez a megfigyelés nem csak a városok
és régiók esetében érvényes, de azokra a hálózatokra, rendszerekre és
technológiákra is kiterjed, amelyek ezeket összekötik, mint pl. a közszállítás.
Ez a fajta dinamika megfigyelhető mindkét fotó esetében a tranzit terekben,
azaz a várakozó helyiségben, mint a hipergazdag San Francisco utcai buszmegálló
és a vidéki, szegényes guatemalai út menti buszmegálló. A „Google buszok”
kiváltságos helyzetéből adódóan egy markáns ironikus példa körvonalazódik,
ugyanis a világ legnagyobb részén a buszok az olcsó, népszerű módját jelentik a
közszállításnak, amit az emberek nagy része meg tud engedni magának. Még az
Egyesült Államokban is a városi buszok képezik a legközönségesebb államilag
támogatott utazási eszközt, alacsony infrastrukturális költségeiknek
köszönhetően. Egyre növekszik azoknak az olcsó járatoknak a száma, melyek
mintegy alternatívaként a költséges légi szállításra, összekötik az államokat.
Természetesen a saját személygépkocsi marad a leginkább közkedvelt szállítási
eszköz, mely ugyanakkor szorosan összefügg az állampolgársággal (a hajtási
engedély mint alternatív személyazonossági igazolvány), jóléttel, társadalmi
osztállyal és státussal valamint az önrendelkezés jogával. Az amerikaiak
számára a közszállítás kényelmetlenségei elsősorban annak köszönhetőek, hogy
nagyon kevesen használják mint elsődleges vagy kizárólagos szállítási eszközt.
2010-es adatok szerint 797 jármű jutott 1000 amerikai állampolgárra. Ezt
összevetve Guatemala helyzetével: itt csak 68 jármű jut 1000 emberre, a 68
jármű pedig nagyrészt autóbuszt jelent. Hogy valamelyest lépést tudjanak
tartani a mélyszegénységgel, jövedelmi egyenlőtlenségekkel, társadalmi és
földrajzi mobilitási korlátokkal, valamint a széleskörű állami vasúthiánnyal,
az ország kialakított egy nagy területet lefedő, viszonylag olcsó magánbusz
hálózatot, amely majdnem mindenik közösséghez eljut az országban. Többségében
ezek újra beüzemelt iskolabuszok az amerikai kontinens különböző szegleteiből,
szemet csalogató módon újjáfestve, mint a Sololába utazó busz esetében is, de
annál látványosabb, gazdagabb díszítéssel is, muralista motívumokkal, melyekkel
Tanur fotóin találkozhatunk. A buszok zsúfoltak és kevésbé kényelmesek, de a
maga módján mindenki egyformán osztozik ezen, és így demokratikusnak mondható
helyzetet képeznek. A busszal való utazás élménye egy olyan közösségi teret hoz
létre, amely a buszmegállók társadalmi helyszínein kezdődik, a buszok zsúfolt
kabinjaiban folytatódik, majd azokba a közösségekbe áramlik tovább, melyeket az
út összeköt. A tény, hogy Tanur fotóinak egy másik része az Atitlán-tónál
készültek, Sololá mellett, így feltehetően ez akkor készült, amikor ő is az
országot járta ugyanezekkel a buszokkal, képei így belső és külső betekintést
is adnak a guatemalai társadalmi élet e fontos aspektusáról.
Fordította: Burista Lóránd
lehet hogy sok mas szempontbol rossz a hatasuk az elso kepen szereploknek a helyre, de jo lenne legalabb itt nem beleesni a "virtualis=embertelen, ertektelen" klise-csapdaba. Miert ertekesebb erkolcsileg vadidegenekkel megbeszelni, milyen szepen sut a nap, mint az ember meglevo ismerosei eletet kovetni, veluk beszelgetni? Raadasul akivel online beszelsz, az csak akkor olvassa, ha kedve van, mig ha valaki nekiall eloben beszelni hozzam, azt nehezebb lehet levakarni. Erre mondja az internet, hogy "durr hburr techonology is bad fire is scary and Thomas Edison was a witch".
VálaszTörlés